Som medlem i Unionen (tidigare SIF) så får jag fackföreningstidningen Kollega. I senaste numret finns en artikel som heter ’Våga bajsa på jobbet’. Toalettfobiker som jag är så läste jag förstås artikeln och skrattade gott åt de tips de hade för den som tycker att det är pinsamt att bajsa på jobbtoan:
Dämpa plumsande ljud med toapapper i botten.
Krantricket. Låt vattnet rinna som ljuddämpare. Skulle det finnas en dusch i närheten är det ju bättre. Men kanske svårare att förklara för kollegorna varför du plötsligt måste ta en dusch.
Artighetsspolning. Efter första omgången, spola genast.
Parfym är ingen hit, tänk på allergiker. Men du kan tvåla in händerna lite extra, löddret kamouflerar lukt lite i alla fall.
Gå på upptäcktsfärd på jobbet, toaletter kan finnas där du minst anar det, långt bort från nyfikna blickar.
Det står en toaborste där av en anledning. Använd den.
Men allra enklast, stå för ditt bajsande. Att hålla sig ger bara gaser som måste ut vare sig du vill eller ej. Tänk om du råkar fisa på mötet?
Många av tipsen har jag tagit upp i mina toalettguider (Toalettguide och Toalettguide – påbyggnadskurs för avancerade användare). Kul att se att en sådan ’skitsak’ ändå är så pass viktig för vuxna människor så att det får ett helt uppslag i tjänstemännens fackföreningstidning. Andra är alltså precis lika rubbade som jag är 😉
Men nu över till annat skit – Telia-Felia. För några månader sedan kontaktade jag dem för att byta kanalpaket. Jag hade tidigare nappat på ett erbjudande med en massa filmkanaler men jag tittar nästan aldrig på de kanalerna så jag tänkte säga upp dem och spara fyrahudranåntingnånting per månad. Kvinnan i luren sa då att jag inte kunde säga upp dem eftersom abonnemanget var bundet i ett par år till. Det tyckte jag lät jäkligt konstigt men det fanns inte så mycket att göra.
Idag gick jag in på ’Mina sidor’ för att kolla hur länge det är kvar på bindningstiden. Till min förvåning så står det att det är obundet. Så jag ringde Telia-Felia och visst var det så. Bindningstiden hade dessutom fått ut för över ett år sedan. Jahapp?! Det var inte vad den andra förbannade lögnhalsen i kundtjänst sa sist jag ringde!!
Så jag har betalat fyrahundranåntingnånting per månad under flera månader helt i onödan och skulle ha sparat flera tusen vid det här laget om kundtjänstkvinnan hade hållit sig till sanningen. Förbannade lurendrejarhynda…