Gregory tycker att skelleftebor kör dåligt. Ibland är jag benägen att hålla med honom men jag tror inte att det är skelleftebor generellt dock. Vad han kan irritera ihjäl sig på är människor som inte accelererar på påfartsträckorna. T.ex när man kommer från Solbackens handelsområde och ska ut på E4:an söderut. Det är en påfartsträcka där och tanken är att man ska komma upp i 90 km/h så man smidigt kan flyta in i trafiken på E4:an. Ändå så är det faktiskt få som verkligen kommer upp i 90. De flesta såsar på i 60-70 och när de kommer till E4:an måste de sakta in och ibland till och med stanna för att trafiken på E4:an har ett högre temp och de som vill ut från påfartsträckan måste invänta en lucka för att inte bli påkörda bakifrån. Det hade de inte behövt ifall de hade kommit upp i samma hastighet som bilarna på E4:an innan de ska ut på den vägen.
En annan fuling som många gör är att de hittar en lucka som de glider in i innan de lämnat påfartssträckan helt. Alltså de korsar heldragen linje. Att korsa heldragen linje kostar 1500:- om farbror Blå ser dig och är på humör för bötesfällning.
Att köra i rondell verkar vara knepigt för en del, i alla fall att köra ut ur den. Egentligen är rondellen den plätt som finns i mitten där man absolut inte ska köra. Det man kör i heter ’cirkulationsplats’ men alla kallar det rondell ändå så det kommer jag också att göra. Enligt Transportstyrelsen ska det gå till på detta sätt i stora drag;
När man ska in i en rondell har man väjningsplikt och man ska köra motsols. Så långt gör de flesta rätt. Man behöver inte blinka åt något håll när man ska in i rondellen. Innan en del rondeller finns det skyltar som anger vilket körfält man ska välja men finns inte det ska man välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan. Det får man själv avgöra men det gäller att avgöra rätt ifall det skulle smälla. Man ska blinka när man byter körfält i rondellen och när man ska ut ur rondellen. Man ska alltid blinka när man lämnar en rondell även om man kör rakt fram (alltså andra utfarten i en rondell som har fyra utfarter). När man kör ut ska man alltid blinka till höger. Att inte blinka när man lämnar rondellen kostar 800:- om farbror Blå är grinig och observant. Många skiter fullkomligt i att blinka ut ur rondellen, en del blinkar vänster när de åker in i rondellen och fortsätter blinka vänster hela vägen till den sista utfarten där de kör ut… alltmedan de blinkar vänster.
Nu ska jag berätta en hemlis om blinkers. Det är så att blinkers har monterats på bilen på grund av att det finns vetenskapliga studier som indikerar att de flesta människor inte är tankeläsare. Så för att andra trafikanter ska slippa vänta på att du ska passera dem trots att du har för avsikt att svänga av på en avfart innan du passerar dem kan du ge dem en liten vink om dina avsikter genom att ANVÄNDA BLINKERS!! Det är inte jobbigt, tro mig, man får inga förslitningsskador i något finger av att använda blinkers flera gånger dagligen.
En annan sak som inte alls gör ont för någon är att blända av från helljus till halvljus innan man bländar de man möter. Hur ska man då veta om man bländar någon? Jo, om den man möter bländar av så betyder det förmodligen att den föraren vill att man själv också gör det. Sedan gör man klokt i att inte slå på helljuset igen förrän tidigast då fronten är jämsides med den mötande bilens front.
Förr sades det att man skulle slå på helljuset några meter innan man passerar varandra eftersom ljuskäglan är just kägelformad (se illustration till vänster) så även om man hade helljus på medan man var framför mötande bil så skulle föraren i den mötande bilen inte bländas eftersom ljuskäglan inte skulle träffa den bilen om man var tillräckligt nära den bilen Fördelen med det skulle vara att man skulle ha lättare för att snabbt upptäcka faror på vägen, som vilt, efter man passerat den mötande bilen.
Puckot som kom på den fiffiga idén måste ha haft värmeljus istället för riktiga lampor för det är så mycket bullshit som det kan bli. Resultatet blir mer som i illustrationen här till höger. Även om man slår på helljuset en millisekund innan man passerar varandra så kommer man att blända föraren i den mötande bilen så att det finns ingen suck i helvetet att han klarar av att upptäcka faror på vägen eller ens vägen utan att använda blindkäpp under den närmaste kilometern.
Så många gånger vi har varit tvungna att tvärbromsa för att vi är blinda efter att något pappnubb slagit på helljuset strax innan vi passerat varandra. Risk för sladd vid taskigt väglag och risk för att bli påkörd bakifrån om man har någon bakom sig som blir lika blind och inte ser att man bromsar. Gregory har varit nära att vända om, köra ikapp pappnubben och hålla en föreläsning om hur man använder hel- och halvljus på lämpligt sätt.
Åsså var det det här med omkörningsfilen och hur den ska användas. Att det finns två körfält på en väg betyder inte att man får ligga i det vänstra fältet och såsa på bara för att det är färre bilar där. Kommer det en bil bakom i samma körfält som kör snabbare än man själv gör så måste man gå till höger körfält och släppa förbi bakomvarande. En del verkar tro att de som kör fortare än de själva gör får köra om i höger körfält men det får man inte. Omkörning ska ske på vänster sida, punkt, slut! Inte heller har man rätt att agera propp om man håller högsta tillåtna hastighet. Kommer det någon bakom i högre hastighet så måste man maka på sig och man är skyldig att hålla koll på bakomvarande trafik.
Här är några rader från trafikförordningen om saken;
Trafikförordningen (1998:1276)
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
(från 3 kap 7 §)En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
(från 2 kap 1 §)En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
(från 3 kap 16 §)Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik
(från 3 kap 37 §
Det som står i 3 kap 16 § gäller nästa kategori av irritationsmoment – söndagsbilisterna. Vill man puttra på i 60 på 90 väg så kan man roa sig med det när man inte har någon bakom sig. Ligger någon bakom, det är en väg som har få bra omkörningssträckor och man kör rätt sakta tycker jag att man kan köra in på en P-ficka eller annat så bakomvarande kan köra förbi. He de’ borti andörja, måsatråar!! (Ur spår, du långsamme.)
Vilket osökt får mig att tänka på något jag stör mig som fan på – de som prompt ska köra om men sedan bromsar in eller saktar ner så att jag också måste det. Varför ens köra om då?? Särskilt ofta händer det när man ligger efter ett annat fordon. Någon bakom kommer på att han ska köra om men kör inte om både mig och den jag har framför mig utan ska klämma sig in mellan. Då blir avståndet mellan mig och bilen framföre, den som just kört om, för litet så jag måste sakta in. Den som körde om har ’tjänat’ typ 5 meter på att köra om… värt?! Ge fan i alla köra om ifall det resulterar i att andra måste sakta ner för att du ska rymmas!!
Så! Nu vet ni hur ni ska bete er i trafiken för att inte väcka vår vrede.