Puckoreklam

”En av tre män påstår sig ha känslig hud”. Så börjar reklamen för Gillette fusion. Vi får veta att hyveln har ’utjämnade mikrolameller’ och att det är ’dermatologiskt testad’. Dermatologiskt testad? Ja, det låter ju kliniskt, vetenskapligt, seriöst och bra. Den är testad enligt en femstavigt ord och som alla vet så låter orden märkvärdigare ju fler stavelser de har. Ska man ge ett riktigt seriöst och kunnigt intryck så ska man använda stavelser som möjligt, gärna tre eller mer. ’Dermatologiskt’… de måste verkligen veta vad de pratar om och ha bedrivit lång och avancerad forskning på rakning med just den hyveln.

Dermatologiskt testad betyder testad på hud. Ja?? Vad ska man annars testa en rakhyvel på? Taktegel? Gurka? Klädnypor? Klart som fan att den måste vara testad på hud, den ska ju användas på hud så att testa den på annat än just hud vore ju idiotiskt! Idiotiskt är det också att påpeka att den är testad på hud som om det i sig vore något extra märkvärdigt. Det är som att göra reklam för ett bilmärke och som slutkläm säga att den dessutom är provkörd på en väg. Eller att antyda att en tandkräm är snäppet bättre än alla andra tandkrämer eftersom den är ’dentalt testad’.

Reklamskaparna utgår från att vi är riktigt korkade och det tragiska är att vi förmodligen är det för man orkar inte tänka utan sväljer allt utan protest.